Преображение
„27. Казвам ви наистина:
тук стоят някои, които няма да вкусят смърт, докле не видят царството Божие.
28. Около осем дена подир
тия думи, като взе със Себе Си Петра, Иоана и Иакова,
възлезе на планината да се помоли.
29. И когато се молеше, видът на лицето Му се измени, и дрехата Му стана бяла, бляскава.
30. И ето, двама мъже приказваха с Него, а те бяха Мойсей и Илия;
31. като се явиха в слава, те говореха за смъртта Му, с която щеше да свърши в Иерусалим.“
29. И когато се молеше, видът на лицето Му се измени, и дрехата Му стана бяла, бляскава.
30. И ето, двама мъже приказваха с Него, а те бяха Мойсей и Илия;
31. като се явиха в слава, те говореха за смъртта Му, с която щеше да свърши в Иерусалим.“
Свето
Евангелие от Лука
От
Светото Евангелие научаваме, че трима от Христовите ученици Петър, Иоан и Иаков
станали очевидци, свидетели и причастници на Господнята слава на Тавор. А от Светото
Предание разбираме, че всички люде, които са ставали боговидци,
богосъзерцатели, които са ставали причастници на Божията слава, са били самите
те преобразени, обожени, свети. Следователно, ако човек не е очистил сърцето и
ума си и не е постигнал обожение, не може да види нетварната Божия светлина. Но
трудим ли се ние като народ Божи и всеки един от нас поотделно за нашето
преображение? Приближаваме ли се към Бога или се отдалечаваме от Него? Как се
променя отношението ни към Бога и към ближния? Наскоро проследих изменението
през последните векове на израза, който използваме при раздяла един с друг и
който по много добър начин отразява нашето отношение към Бога и към ближния.
Мнозина
от нас знаят, че някога нашите деди и прадеди са се разделяли с пожеланието
„Сбогом!“ Тази дума идва от израза „С Богом“, което означава „С Бога!“, т.е.
това е нашето молитвено пожелание човекът, с когото се разделяме, да остане с
Бога, с Неговата милост, помощ, закрила, любов или както се изразява св. Пророк
Давид „в сянката на Божиите криле“. Колкото и да е била автоматизирана
употребата на тази дума, вярвам, че хората са осъзнавали какво казват и са
вярвали, че щом сме единени духовно в Бога, физическата раздяла не е раздяла. Затова
и св. Патриарх Евтимий, който е бил в постоянно богомислие и предан пастир, при
раздялата с народа преди неговото заточение от турците през 1394 г., след като
някой плачевно се провикнал: "На кого ни оставяш, добрий пастирю?",
той – и сам просълзен – отговорил: "На светата Троица ви оставям – и сега
и навеки!" Истинските християни, макар и разделени физически, остават винаги
духовно единени в Бога.
По-късно
хората изоставиха благопожеланието „Сбогом“, вероятно защото изоставиха и Бога
и на раздяла си казваха „Със здраве!“ В моето детство много стари хора се
разделяха с това пожелание, т.е. „Остани със здраве!“ Може би това означава, че
за тях най-важното нещо е било здравето, а самото пожелание – най-хубавото
според тях. Но дали за християните е така? Някога моят дядо, който беше дълбоко
вярващ православен християнин, ми казваше: „Ако загубиш имот, нищо не си
загубила. Ако загубиш здравето си, много си загубила. Ако загубиш вярата си –
загубила си душата си.“ От тези думи си направих извода, че за човека най-важното
все пак не е опазването на здравето /макар и то да е много важно/, а опазването
на душата, което може да стане само с вяра, надежда и любов към Бога и любов
към ближния, т.е. с живот в Бога. С тези думи дядо ми е искал да постави основите
на моята ценностна система, още докато бях дете.
И
така, виждаме, че ценностната система на нашия народ през годините се е
променяла, променяло се е отношението към Бога и ближния. Бог е бил забравен
или просто игнориран, а отношението към ближния е оставало добронамерено,
докато към него се е отправяло благопожеланието: „Със здраве!“ По-късно обаче и
този поздрав беше изоставен и хората започнаха да се разделят с думата „Довиждане.“
Тази дума идва от израза „До виждане“,
който отразява нашата надежда, че се разделяме, докато се видим отново, т.е.
нашите очаквания и пожелания са да се видим пак. Тук все още има някаква
добронамереност. Но само за няколко десетилетия тази дума бе изместена в ежедневното
неофициално общуване с думата „Чао“, за която малцина от тези, които я
използват знаят, че на италиански тя означава „Здравей“. Поради това мнозина на
раздяла произнасят нищо незначещото за тях чуждо, но модерно, скорострелно
„Чао“. И с това не се изразява никакво отношение нито към Бога, нито към
ближния, освен в единични случаи, когато човек влага в казаното същия смисъл,
който има на италиански тази дума. Още по-жалко и смешно е, когато днес българите
се разделят с „Бай-бай“. Защото то не само, че не изразява никакво пожелание,
но е и израз на нашия стремеж към модерност и чуждопоклонничество. Ето така
обезсмислихме и обезобразихме не само езика си, не само навиците в общуването
помежду си, но и отношението към Бога и ближните. Това е разбира се само един
детайл от нашето поведение. А, ако разгледаме цялостното си поведение, ще се
ужасим от това колко сме се отдалечили, колко сме се отчуждили и от Бога, и
един от друг.
Но
какво да правим? Въпреки че едва съзираме в далечината очертанията на духовния
Тавор, все пак не бива да се отчайваме. Нека призовем в молитва светите
боговидци, причастниците на Божията слава, а заедно с тях и Пречистата и
Преблагословена Божия Майка, да не отвръщат лицата си от нас – днешните егоцентрични
и себични люде, а да ни помогнат да направим първите си крачки в подножието на
духовния Тавор по пътя на покаянието и очистването от страстите, по пътя на
собсвеното си преображение, за да се смили над нас и ни помилува нашия Господ Иисус
Христос, Комуто заедно с Безначалния Бог Отец и Преблагия и Животворящ Дух
Свети подобава слава, чест и поклонение сега и всякога и в безкрайността на
бъдещия век. Амин.
19.08 / 06 август ст. ст./ 2014 г.
† ПРЕОБРАЖЕНИЕ ГОСПОДНЕ