Понякога съм се запитвала: “Какво е било,
как са живeли човеците
преди светите Тайнства да са били установени? Как щях да живея аз, ако се бях
родила тогава?” И съм си мислела, че така, както душите на всички мъртви са слизали в ада, така и
живите са страдали и стенели из земната пустиня, отделени от Бога заради
първородния грях и личните си грехове и лишени от Божията благодат. О, горко
ми, ако бях живяла тогава! Но благодарим Ти, Боже Милостиви, благодарим Ти,
Спасителю наш, затуй, че за мъртвите отвори Рая, а за нас живите християни изпрати
Утешителя - Светия Твой Дух, Който пребъдва в нас - изпълва ни, примирява ни с
Теб всеки път, когато се каем, укрепява ни, освещава ни и ни пази от греха и
сатаната чрез светите Тайнства.
Ако можехме в достатъчна мяра да осъзнаем какви
блага ни дарява Църквата със светите Тайнства, ние нямаше да търсим благата нито
в страните с по-висок жизнен стандарт, нито в лъскавите магазини, нито в привлекателните
екскурзии в екзотични страни, а щяхме да ги намерим в Църквата. Колкото по-широко отваряме сърцата
си, за да приемем благодатните дарове, колкото повече ги жадуваме, ценим,
благодарим за тях и преумножаваме, толкова по-щедър е и Светият Дух към нас и
ни обдарява богато. Затова и Господ казва: „всекиму, който има, ще се даде, а от
оногова, който няма, ще се отнеме и това, що има;” [Лука 19:26].
Първото ни общение
с Бога се осъществява в светото Тайнство Кръщение. В него Господ ни умива от първородния грях и от
всички грехове, извършени от нас до този момент, и така се раждаме за нов, свят
живот. В светото Миропомазание ние получаваме благодатта, която ни
укрепява в духовния живот и ни дава сили да се борим с враговете на нашето спасение,
да преуспяваме в християнските добродетели. Не винаги обаче човек може да
осъзнае извършващото се в тези две тайнства, било то поради младенческата възраст,
било то за жалост, както това понякога се случва, поради недостатъчна
подготовка. Но по-късно, когато човек осъзнае какви дарове е получил от Бога в
тези тайнства, той би следвало да се покае за това, че не ги е дооценил или не
ги е използвал в достатъчна мяра за своето спасение и да благодари за тях Богу
сърдечно. Като зрели хора, ние участваме в Тайнствата като напълно осъзнати
личности и членове на тялото Христово. Участието ни в Тайнствата са наши
напълно осмислени междуличностни отношения с Бога. И наистина, нима не сме
осъзнавали, как е олеквало на душата ни, когато сме си тръгвали от изповед с
опростени грехове, защото сме ги давали Гоподу да ги понесе, така както Той
Самият иска? Нима не сме осъзнавали, че си тръгваме с преизпълени с любов сърца
към Бога, Който ни е простил многото ни грехове? (“а комуто малко се прощава, той малко
обича”[Лука 7:47]). Нима не сме си тръгвали с твърдата решимост да спазваме словото Му, да Му
бъдем верни, да не Го огорчаваме повече с нищо? Нима не сме усещали след свето
Причастие, как Господ със Своята „любов, радост, мир,
дълготърпение, благост, милосърдие, вяра, кротост, въздържание“ [Гал.
5:22-23] пребъдва
в нас и ние със същото пребъдваме в Него и във всеки Негов образ? Защото Господ
Иисус Христос казва „Който яде Моята плът и пие Моята кръв, пребъдва в Мене, и
Аз в него" [Иоан.
6:56]. Нима не сме се
убеждавали, че блаженството е взаимната любов между Бога и нас? Колко пъти след
свето Причастие съм искала да изрека думите на свети цар Давид: „Вкусите и
видите, яко благ Господь“ [Пс. 33:9], защото са истинни. Защото, ако ние дълбоко сме се покаяли,
ако сме състрадавали на Господа в Неговите спасителни страдания, Той веднага ни
дава Своята милост, топлина и сила. О, Той е промислил за всеки миг от нашия
живот и ни е дал и светите тайнства Брак, и Елеосвещение. И така, чрез всички
свети Тайнства получаваме всяка необходима ни благодат, за очистване, възраждане,
изцеляване, укрепяване и освещаване. За да пребъдваме и тук на земята с Него - нашия
Триединен Бог, а и на небето в пълнота в бъдещия век. Да бъде благословен и
преблагословен нашия небесен Отец, Син и Свети Дух, Който се грижи за нашето
спасение, укрепява ни в духовната борба, обдарява ни със Своята благодат, и Комуто
отдаваме благодарение, слава, чест и поклонение сега и всякога, и вовеки веков!
Амин.