вторник, 10 декември 2013 г.

Свети преподобни Теодосий Търновски - поглед през времето

          На днешния ден се навършват 650 години от успението на св. преподобни Теодосий Търновски. Той е роден около 1300 година в благочестиво и благородно българско семейство както е предположено в някои източници [1, 2] в Търново, а в други [3] във Видинския край. Още от младини устремил живота си към Бога и Го възлюбил с всичкото си сърце, и с всичката си душа, и с всичкия си разум. За да не бъде любовта към родителите му препятствие за любовта му към Бога, той ги напуснал и в уединение отдал своите сили на духовни трудове. Отрекъл се от всички земни привързаности, той дълго търсел из манастирите по българските земи ("Арчар" във Видин, "Пресвета Богородица" в Търново, манастира в Червен, "Св. Богородица" в Сливенската планина [1-6]) духовен наставник, който да го ръководи по пътя към Горния Иерусалим, след което Божият промисъл го отвел при св. Григорий Синаит в Парория. Там най-сетне божественият учител бил намерен.
Колко е странен и неразбираем за нас, днешните християни, превърнали материалното благосъстояние, лукса и битовите удобства в цел на живота си, обикнали лъскавите магазини и шумното веселие, този велик светитеодосиев устрем към небесното, към тишината и безмълвието, към нетварната светлина и към нетленната наслада. Наистина, “Прелъстяването от мирския комфорт и благополучието отдалечава душата на човека от Бога” [7]. Колко ни е далечно и чуждо това негово отречение от всичко веществено и земно заради придобиване даровете на Светия Дух, заради единението с Бога. Свети Макарий Велики казва, че „Няма достатъчна причина, за да се откаже човек от насладите на този свят, ако той не участва в блаженството на другия свят” [8] и пояснява: „Ако някой напусне своите заради Господа, отрече се от този свят, откаже се от мирските наслади, от имуществото си, от баща и от майка, и като се разпне сам, направи себе си странник, нищ и такъв, който нищо не притежава, но на мястото на мирското спокойствие не придобие в себе си Божествения покой, на мястото на временното наслаждение не усети в душата си духовната услада, в замяна на тленните одежди не облече вътрешния си човек в дрехата на Божествената светлина, в замяна на това предишно и плътско общение не познае с несъмненост в душата си общението с небесното, в замяна на видимата радост на този свят няма вътре в себе си радостта на Духа и утешението на небесната благодат, и не приеме в душата си, според написаното, Божественото насищане, когато му се яви славата Господня (Пс. 16:15); с една дума, ако на мястото на това временно наслаждение не придобие още сега в своята душа въжделената нетленна наслада, то той е станал непотребна сол, той е по-жалък от всички хора - и от тукашното е лишен, а и на Божественото не се е насладил, не е познал чрез действието на Духа във вътрешния си човек Божествените тайни.” Да, познал е най-добрият ученик на св. Григорий Синаит Божествените тайни, разкрити му от Светия Дух в дългите безмълвни дни и нощи в многобройните манастири, които е обитавал; в часовете на съзерцателна молитва, когато се превръщал в огнен стълб, както свидетелства неговият ученик св. Патриарх Евтимий; в дните на отвержена борба с Акиндиновото и Варлаамово нечестие, с месалианската, богомилска, адамитска и иконоборна ереси, с евреите, които хулели Православната вяра, когато Господ му разкривал истините на същата тази Света Православна вяра и му дарувал съкрушителна победа; в прозрението за поробването на Родината от агаряните и опустошаването на Кефаларската обител и горската пустиня. Да, участвал е преподобният през своя земен живот в блаженството на другия свят, щом като при неговото успение цяло войнство от небесни ангели е дошло да посрещне земния ангел и е съпровождало неговото погребение с пеене.
Но къде да търсим днес, отче Теодосие, твоите следовници, за да ни светят те като огнени стълбове в духовния мрак на двадесет и първия век? Нима в запустелите манастири, “в които витаят единствено сенките на далечния и тайнствен свят” [9] или в манастирите, превърнали се от духовни средища в туристически атракции? Тупти ли в днешните обители поне едно сърце, от което непрестанно извира Иисусовата молитва и го прави участник в блаженството на другия свят? Живо ли е днес учението, което с толкова усилия и любов вие с твоя учител и ученици разпространявахте из нашите земи? Живо ли е монашеството като “тайна наука” [9] или тази тайна наука е останала между кориците на пожълтелите книги, а само от книги тя не се придобива? Но, ако днес има твои следовници, те несъмнено ще се открият, защото няма светило, което турят под крина или под одър, а на светилник. А ние като иерихонския слепец трябва да молим Господа да прогледнем, за да ги видим.
Преподобни отче Теодосие, не ни е лишил Господ и нас днешните християни от Своята милост, колкото и себелюбиви и вещолюбиви за съжаление да сме, колкото и да сме склонни към „самопоклонението, отпускането, безразличието, наслаждението” [10]. Дал ни е и на нас светилници с неизчерпаем елей, които да просветляват духовния мрак на нашето време със светоевангелска светлина и които да озаряват трудния „път навътре към сърцето и нагоре към нашия Спасител” [11]. Но ти моли Господ да отвори духовните ни очи за да я видим и трьгнем подир нея! Моли Бога да съкруши себелюбивите ни и горди сърца, за да се изтръгне от техните дълбини поне един искрен вопъл към Него: „Господи Иисусе Христе, Сине Божий, помилуй ме грешния!” За да се смили Той, Милостивият, над нас и благоволи да участваме и ние след Неговото славно второ пришествие в блаженството на другия свят. Амин.
Използвана литература:
1.      Св. преподобни Теодосий Търновски, Житие написано от патриарх Калист Константинополски, по превод на Ив. Марчевски, В. Търново, 1995, с. 19-42
2.      Житие и жизн преподобнаго отца нашего Теодосия иже в Трънове постнисвовавшаго, написано от патриарх Калист Константинополски, по превод на  В. Н. Златарски, София, 1904

3.      Игумен Петр (Пиголь), Преподобни Теодосий Търновски – продължител на духовните традиции на преп. Григорий Синаит в България, http://www.pravmladeji.org/node/1073

4.      Жития на светиите, под ред. на Левкийски епископ Партений и архим. д-р Атанасий (Бончев), Синодално издателство, София, 1991 година, с. 591
5.      Един светилник в миналото, Ал. Жеков, София, 1936, с. 21-35
6.      Павел Павлов, Ученици и последователи на св. Григорий Синаит в България, Духовна култура, кн. 9/2000 г., Синодално издателство
7.      Архиеп. Аверкий, Истинное Православие и современный мiр, Свято-Троицкий монастырь, Джорданвилл, 1971
8.      Святой Макарий Великий, Беседи, 49 беседа , http://pravbeseda.ru/library/index.php?page=book&id=592
9.      Архим. Лазар (Абашидзе), „За монашеството”, http://www.pravoslavieto.com/books/za_monashestvoto_arhim_lazar.htm
10.  Йеромонах Серафим (Роуз), “Светото Православие - ХХ век ”. М. : Донской монастырь, 1992
11.  Триадицкий епископ Фотий, Да си православен днес, Проповед в деня на светите първовърховни апостоли Петър и Павел — 12 юли (29 юни, ст. ст.) 2004 г., http://pravoslavie.domainbg.com/ef/2004/petrovden.html